Live

Lente Kabinet is een zonovergoten feestje dat de wereldse diversiteit viert


31 mei 2018

Je kon met die halve hittegolf afgelopen weekend natuurlijk binnenshuis gaan staan zweten bij London Calling of Sniester. Of je bleef lekker buiten en begaf je door de wijde natuur van Noord-Holland naar recreatiegebied ’t Twiske voor Lente Kabinet. Maar ja, keuzes man, keuzes! We gingen toch maar even kijken en concludeerden, als de huidige trends zich doorzetten, onze en ieders festivalagenda de komende jaren alleen maar meer keuzestress gaat opleveren.

Tekst Robin van Essel
Coverfoto Desiré van den Berg

© Desiré van den Berg

Lente Kabinet is een jaarlijks festival uit de stal van Amsterdamse (en internationaal gigantisch aan de weg timmerende) dj-collectief-annex-platenlabel-annex-festivalorganisator Dekmantel. Het label brengt onder andere muziek uit van Betonkust & Palmbomen II, Tom Trago, Motor City Drum Ensemble en Joy Orbison, terwijl naast Dekmantel Festival en Lente Kabinet er inmiddels jaarlijkse festivals worden georganiseerd in Kroatië en Brazilië. De eerste editie van Lente Kabinet stamt weliswaar al uit 2012, maar obscure dj-sets in een hoekje van het immense Twiske-terrein is wat aanvankelijk de klok sloeg. Het zou best kunnen dus dat het festival voor de gemiddelde TDI-lezer in de beginjaren wat onder de radar bleef.

Hoe anders is het de afgelopen jaren, met 2018 als voorlopig hoogtepunt. Niet alleen duurde Lente Kabinet dit jaar twee dagen (tot voorheen werd het weekend op het terrein, en dus ook de lasten van de opbouw van de stages, gedeeld met het ter ziele gegane EastVille), ook zette de organisatie een veel ambitieuzere line-up neer met veel live optredens. Lente Kabinet keek al jaren over de grenzen van de techno en house overigens, maar in 2018 is het nauwelijks nog een elektronisch festival te noemen. Te zien op het affiche: afrobeat-legende Ebo Taylor, REC. en North Sea Jazz’ Niels Nieubourgs worldjazzproject Arp Frique, R&B-zangeres Kelela en jazzfusiontoetsenist Kamaal Williams.

Ebo Taylor – © Yannick van de Wijngaert

 

We hebben bij TDI al vaak onderschreven dat met de gaande populariteit van wereldmuziek en jazz er voor de genrepuristen onder ons geen plek meer lijkt te zijn op zowel pop- als dancefestivals (een conclusie die we bijvoorbeeld vorig jaar al trokken op REC.). Op Lente Kabinet blijkt echter dat zelfs bij de dj’s het moeilijk meer uitkomen is onder de invloeden, die tot voor kort slechts spaarzaam in de gemiddelde techno- en houseset te vinden waren.

Dé track die exemplarisch is voor dit gegeven, en die ook nog eens de onwaarschijnlijke doch volledig gerechtvaardigde zomerhit van het jaar tot nu toe is, heet It Makes You Forget (Itgehane) van Peggy Gou. De Koreaans-Berlijnse producer zal later het weekend op de Tweede Kamer-stage afsluiten, maar de track wordt het eerst gedropt vroeg op de zonovergoten zaterdag, tijdens een even onwaarschijnlijke back-to-backset van Byron The Aquarius en Vic Crezée. Byron is producer die zijn afkomst (het diepe zuiden van de VS) graag laat doorklinken in funky, zonovergoten housetracks die hij uitbrengt op Warp en Rush Hour. Crezée ken je van zijn house-meets-hiphop-samenwerkingen, met onder andere Faberyayo (De Jeugd van Tegenwoordig) en The Opposites. Stop die invloeden bij elkaar en het heeft meer weg van erg dansbare world music dan house. Het is een set waarbij de subtiele Afrikaanse ritmes, melancholieke eighties synthpop en Koreaanse vocalen van de eerdergenoemde track van Peggy Gou tekenend blijken: muziek waarbij niet de vierkwartsmaat leidend is, maar alleen functioneel aanwezig om invloeden uit alle uithoeken van de wereld en muziekgeschiedenis samen te laten smelten.

 

Zo is Lente Kabinet gewaagd in vorm – met vreemde back-to-back-combi’s, livesets waar je dj’s verwacht en andersom (zoals bij de vroege dj-set van psychpopduo Peaking Lights) –  maar ook in inhoud.  Het kan dus ook zomaar zijn dat zaterdag-headliner Ben UFO midden in zijn set even Prince dropt, net als dat hij het zo makkelijk in razend tempo trippy ambient en dub mixt: by no means staan we bij een typische, afsluitende beukset. Het is exemplarisch voor de ontwikkeling in de dancesecene, waar UFO momenteel een drukbezet en veelgevraagd man is. Kortom, ons verwachtingspatroon wordt op Lente Kabinet gedecimeerd doorgeprikt, ook andersom: bij Duitser Hunee verwacht je Afrikaanse ritmes, maar krijg je juist weer veel eightiesinvloeden voor je kiezen.

Die verwachten (en krijgen) we dan weer wel bij de live beukende new wave van het Canadese Essaie Pas, met stevige referenties aan Factory Floor, en op het Red Light Radio-podium bij de liveset van electro-coryfee Alexander Robotnick. De Italiaan, inmiddels actief sinds de jaren tachtig, staat aan het begin van zijn set als een rock-‘n-roll frontman vooraan het podium te zingen. Toegegeven, zowel zijn stem als zijn muziek zijn inmiddels wat roestig, maar juist het contrast dat je op ieder podium van Lente Kabinet lijkt te vinden, blijft boeien en het is mooi dat bewezen-maar-wellicht-wat-vergeten artiest als Robotnick een plek krijgt op een festival.

Ben UFO – © Yannick van de Wijngaert

 

Respect voor oudgedienden heeft Lente Kabinet sowieso, bewijzen ook de aanwezigheid van ghettotech-legende DJ Assault (van de immer poëtische culthit Ass-N-Titties: ‘ass and titties, ass ass, titties titties’) en natuurlijk vooral de inmiddels 82-jarige Ebo Taylor, die vorige week met Yen Ara het ontelbaarste album aan zijn discografie toevoegde. Dansen doet de Ghanees niet meer. Het publiek des te meer, want grooven doet de energieke jazzfunk en afrobeat van deze levende legende op Lente Kabinet nog steeds met verve.

Een gewaagde zet die minder goed uitpakt, is Kelela. Het lage tempo en gebrek aan dansbaarheid is waarschijnlijk toch een stapje te ver terug op de zaterdagmiddag met zo veel andere keus, getuige het lege veld. Sowieso duurt het ook op de zondag lang voordat het festivalterrein een beetje volstroomt: misschien zijn het de voorspelde buien (die grotendeels uitblijven), of wellicht is twee dagen toch een wat ambitieus plan. Het merendeel van de bezoekers kiest schijnbaar alsnog alleen voor de (uitverkochte) zaterdag, wat die dag weer enorme wachttijden bij de ingang tot gevolg had.

Maar het zijn slechts kleine op- en aanmerkingen op de uitstekende line-up en sfeer van Lente Kabinet. Tel hierbij op het ruim opgezette terrein, vriendelijke attitude (zo serveren de foodtrucks alleen vegetarisch eten, zodat ‘het publiek in elk geval één dag per jaar geen vlees eet’) en het zonnige weer, dat dit weekend elk jaar lijkt te verblijden (oké, geen garanties voor de toekomst): dan heb je dus een bijzonder aangenaam feestje, waarbij er ook muzikaal nog eens een hele diverse wereld te ontdekken valt. Zet maar in je agenda voor volgend jaar. Of, beter nog: Dekmantel Festival vindt plaats in en om Amsterdam van 1 tot 5 augustus en heeft minimaal een net zo gevarieerde line-up. Op de donderdag in Muziekgebouw aan ’t IJ na is dat weekend ook stief uitverkocht helaas, dus dat wordt Ticketswap F5-en.