Interview

Interview Noorderzon: over hoe het festival verhalen vanuit de hele wereld samenbrengt in Groningen


23 augustus 2018

Noorderzon Festival
23 augustus t/m 2 september

Vandaag gaat voor de 28ste keer het Noorderzon Performing Arts Festival Groningen van start en het programma is om op een aangename manier duizelig van te worden. Van muziek tot literatuur, theater, beeldende kunst, film, fotografie, komedie, lezingen, wetenschap en nog meer, en ja, veel meer! Voor alle ins en outs spreken we met de opgetogen artistiek directeur van het festival: Mark Yeoman, want hij heeft er zin in.

Eerder kon je al onze tips lezen voor het festival dat vandaag begint. Je checkt ze hier!

We spreken de directeur vlak voor het festival en hij ziet er bijzonder ontspannen uit: “Vlak voor het festival ga ik altijd nog even lekker met vakantie en neemt iedereen mijn taken over. En dat doen ze altijd zo goed dat ik helemaal niet meer nodig ben als ik terug ben”, lacht Yeoman. “Vanaf nu ben ik meer een soort ambassadeur, heet ik alle artiesten welkom en zorgen we er met z’n allen voor dat alle details kloppen. Die kleine dingetjes die vaak zo ontzettend belangrijk zijn. Dat zijn er een hoop kan ik je vertellen!”

Mark Yeoman

 

Het fris houden
Noorderzon gaat zijn 28ste editie in en Yeoman heeft er flink wat meegemaakt. Hoe houdt hij het elk jaar fris, hoe vernieuwt hij zichzelf? “Ja, ik zou oorspronkelijk voor vier jaar naar Noorderzon komen, maar inmiddels zit ik er alweer achttien jaar. Dat komt met name door ons motto dat ‘goed genoeg nooit goed genoeg is.’ There’s always something out there. En er zijn in Nederland genoeg festivals, dus je moet iets speciaals aanbieden. Die uitdaging drijft mij en hoe zich dat uit en welke uitdagingen daarbij komen kijken: dat verandert continu.”

“Ik probeer vooral veel om mij heen te kijken en te zien wat er gebeurt, lokaal en globaal, en zo in te spelen op de actualiteiten. En dat is soms best lastig, want je moet ver vooruit plannen met een festival en daar moet je op kunnen anticiperen. En dat lukt met de jaren steeds beter, maar het blijft een uitdaging. Daarnaast groei je ook in je werk en neem je geen genoegen meer met iets wat je jaren geleden misschien wel had gedaan, snap je?”

 

Verschillende programmeurs
Op het festival zijn er veel verschillende kunstvormen te vinden, dus elke categorie heeft zijn eigen specialisten op de boekingen zitten. Hoe krijgt Yeoman al die mensen, smaken en visies bij elkaar? “Nou, dat is niet per se aan de orde, het is niet dat iedereen zijn programma op mij of elkaar af moet stemmen. Helemaal niet eigenlijk, ik zoek niet naar eenvormigheid. Ik wil vooral dat iedereen zijn eigen visie heeft en die tijdens het festival zo goed mogelijk uit kan dragen met de keuzes die hij of zij maakt.”

En al die programmeurs doen flink hun best, want het Noorderzon-programma is immens. Voor iedereen die zich weleens een beetje verloren voelt in het grote programma van het festival, is er onder meer een speciale ‘Help mij kiezen-chat’ op de website van Noorderzon. Wordt daar veel gebruik van gemaakt? “Zeker, je komt dan in contact met ons ticketing team en die kunnen praktische alle vragen kunnen beantwoorden van onze bezoekers. We vinden het belangrijk dat ze niet alleen kaartjes verkopen, maar ook duidelijk weten waar het festival om gaat en wat er geprogrammeerd staat. Een jaar of vier geleden zijn we daarmee begonnen, in de tijd dat we het programma anders gingen presenteren. Op een, ja, meer vloeibare manier. Niet alleen de informatie vooraf en online, maar ook tijdens het festival zelf. Zo organiseren we al een tijdje Mystery Routes, waar je je als bezoeker voor in kunt schrijven en vervolgens verrast wordt met allerlei soorten voorstellingen. Dat sloeg aan vanaf dag één.”

 

Ruim 135.000 bezoekers
Door de jaren heen is Noorderzon uitgegroeid tot een festival met ruim 135.000 bezoekers in elf dagen, hoe zag die groei er ongeveer uit? “Ik zou niet kunnen zeggen: ‘dat is het moment.’ Het is heel geleidelijk gegaan, samen met het publiek zijn we telkens iets groter geworden en voegden we daar iets toe en dan weer daar”, vertelt Yeoman. “Een van de redenen zou kunnen zijn dat wij het erg belangrijk vinden dat artiesten de ruimte krijgen om hun werk op de best mogelijke manier te laten zien. Dat is een grote prioriteit voor ons en we proberen daar op elk mogelijke manier bij te helpen.”

Wat vindt Yeoman zelf nou eigenlijk het mooiste aan het festival? “Ik denk dat het een prachtige spiegel is voor onze stad en het festival is een soort spiegel die je kunt delen als publiek. Het reflecteert een gemeenschap. Ik vind het mooi dat iedereen als de beste versie van zichzelf naar het festival komt en dat ze een warmte en geluksgevoel kunnen delen met elkaar tijdens het festival. Dat geeft mij als mens ontzettend veel voldoening”, vertelt hij. “Bovendien vind ik het ook mooi dat we zo’n groot en ambitieus programma neer kunnen zetten en dat er zoveel bezoekers zijn die naar zo’n groot en ambitieus programma komen kijken en dat als het ware dragen. We verkopen 85 tot 90 procent van de tickets voor onze hoofdprogramma’s.”


Insider tips
Dan over naar het programma van dit jaar, waarbij we een aantal tips van niemand minder van de artistiek directeur zelf krijgen. “Och ja, ik kijk naar zoveel dingen uit! Ik zou als eerste graag het stuk El Mar De Noche willen noemen van de regisseur Guillermo Cacace, hij is in Buenos Aires echt heet nieuws, he’s the young gun over there. Het is een theaterstuk met Luis Machín en toen ik het voor de eerste keer zag in Santiago, ging ik er zonder al teveel verwachtingen heen. Het is een stuk over verloren liefde, het is een monoloog en ik moet zeggen: I’m not a monologue kind of guy.”

Maar ik ging kijken naar hem en daarbij zie je hem dus een uur lang in een leunstoel een monoloog voeren. En werkelijk waar: het blies me van mijn sokken! Vooral omdat ik het echt niet aan zag komen.  Hij speelt een oudere man in een hotelkamer die uitkijkt over de zee en hij wacht daar op zijn jongere geliefde. Hij weet alleen dat hij nooit meer zal komen. Toch kan hij zich niet onttrekken van die plek, want dan is het écht afgelopen. Dus hij blijft zitten op die plek, want dan is het voor hem afgelopen, terwijl het nog niet afgelopen is. Het gaat niet om medelijden, het is niet verdrietig of melancholisch, het is simpelweg de plek waarop hij op dat moment is en dat laat hij zien. Het raakte mij enorm.”

El Mar De Noche van Guillermo Cacace is van 24 tot en metBericht bekijken 26 augustus te zien tijdens Noorderzon.

 

Een dans-wereldwonder
“Een ander stuk waar ik naar uitkijk dit openingsweekend, is het stuk Inoah, dat is gemaakt door de Braziliaanse Bruno Beltrão. Het klinkt een beetje als een Hollywood-verhaal, maar het is echt fantastisch. Hij haalt namelijk jongelui van de straat in de favela en maakt prachtige voorstellingen met ze. Op het gebied van dans heb je echt het gevoel dat je naar een wereldwonder zit te kijken. Hij werkt met die ruwe diamanten om er iets moois van te maken.”


Het stuk Inoah van Bruno Beltrão is zondag 26 augustus te zien.

 

Ierse dans
“In ons openingsweekend hebben we ook Colin Dunne die Concert speelt, een Ierse en wereldberoemde danser die bij River Dance zat, een stuk dat onder meer op Broadway stond. Hij was de lead dancer van dat gezelschap destijds en een jaar of tien geleden is hij daarmee gestopt. Hij besloot iets te gaan doen dat more me and more now was volgens hem. Het resultaat is een jarenlange studie naar eigentijdse dans en dit is zijn tweede voorstelling. Hij danst op het spel van de beroemde Tommy Potts en dat is eigenlijk al te belachelijk voor woorden: want hoe dans je nou op dat soort Ierse vioolmuziek? Dat kan helemaal niet! Hij draait tijdens de voorstelling die platen, danst erop en vertelt over zijn relatie met Tommy Potts, over dans, wat is dat eigenlijk en waarom is hij híér überhaupt?! Hij is naast een waanzinnige danser ook een ontzettend goede verhalenverteller, dat versterkt elkaar onwijs. Hij is echt een fenomeen.”

Colin Dunne speelt zijn voorstelling van 24 tot en met 26 augustus.

 

Ontzettend dapper stuk
“Nog één tip dan? Voor de laatste moet ik echt even goed denken, ik wil alles wel tippen! Maar ik ga voor een Russische productie die mij ontzettend raakte: I Haven’t Begun To Live Yet van KnAM Theatre. Ze komen uit Siberië, het stuk gaat over honderd jaar geschiedenis onder het bewind van strong man in Rusland. Het is een ontzettend dapper stuk dat ze hebben gemaakt, want het gaat over de consequenties van die bewinden en hoe die de relaties met hun ouders en grootouders hebben gevormd. Onder het stalinisme, het collectivisme, het ineenstorten van de Sovjet-Unie. Toen ik het stuk in Frankrijk zag dacht ik direct: kunnen zij ooit nog terug naar Rusland? Het was erg emotioneel, het ging erg diep. En het is goed om dit soort verhalen te horen, af en toe gewoon eens even alles stil te leggen en te luisteren naar de verhalen van andere mensen. Daarvoor moet je zeker naar Noorderzon komen.”


 

WEBSITE NOORDERZON | FACEBOOK-EVENT | TICKETS