Interview

Interview Jeroen ‘Kliko’ Blijleve: “Kliko Fest gaat allemaal om de interactie tussen het publiek, het gebouw en de bandjes”


25 juni 2017

Kliko Fest
Zaterdag 15 juli

Het Haarlemse Kliko Fest organiseert zaterdag 15 juli alweer de zevende editie van het inmiddels beruchte Kliko Fest. Zoals altijd weer een line-up om je leren vasje voor uit het vet te trekken, dit jaar onder meer met New Bomb Turks, The Gories, Meatbodies, La Muerte, Viagra Boys en The Cavemen. Wij vroegen ons af: hoe komt dat festival nou elke keer tot stand, what’s the big idea en wat zit er achter dit liefdevolle garagefestival?

Daarom zochten we Jeroen Blijleve op, fabassist bij ET EXPLORE ME & De Kliko’s en de directeur/programmeur van Patronaat. Van Ty Segall, Jon Spencer Blues Explosion, The Fuzztones, King Khan & The Shrines, The Phantom Four, Dead Ghosts tot together PANGEA, Allah-Las en Mudhoney: hij haalde deze bands allemaal naar Patronaat de afgelopen jaren. “We zijn in 2012 begonnen, wat alweer ver weg klinkt als je het zo zegt”, vertelt Blijleve. “Kliko was toen nieuw, maar Patronaat is wel helemaal vergroeid met die scene. Mijn voorgangers hadden ook allemaal een groot rock-‘n-roll-hart.”

 

“Rock-‘n-roll staat heel erg voor wat muziek zou moeten zijn”

 

“Door de jaren heen zijn we alle varianten van garage, psych, rock-‘n-roll, punk blijven programmeren. Soms had je enorme pieken met The White Stripes of een paar jaar geleden met alle westcoast-bands, die golven komen en gaan altijd. Maar garagehype of niet, het mooie is dat er altijd nieuwe bandjes blijven ontstaan en er een trouw publiek is.”

De harde kern
Want dat is een van de kenmerken van de garagescene, het is er eentje die alle hypes overleeft. Als geen ander genre zit het diep in de vezels van de liefhebber, het is meer een way of life en absoluut geen trend. De verklaring is lastig te geven. “Rock-‘n-roll staat voor mij heel erg voor wat muziek zou moeten zijn. De energie, de blinde passie en de bereidheid om alles voor de muziek op te geven. Het is hard werken en vaak veel voor weinig”, zegt Blijleve. “Het is allemaal geen moeilijke muziek of moeilijkdoenerij. Veel hogere doelen zitten er dan ook niet achter het festival. Ik kan er wel heel elitair over gaan doen, maar dat is het niet.”

 

Kliko Fest 2016

 

“Het is ook een select publiek dat naar die shows komt en die zijn natuurlijk allemaal verspreid over het hele jaar. Dus op een gegeven moment dachten we: ‘is het niet eens leuk om iedereen bij elkaar te krijgen op één dag en er een festival van te maken?’ Dan kun je het ook allemaal wat groter aanpakken”, vertelt Blijleve. “Dat was de ene helft, de andere helft was dat we Ty Segall konden krijgen in 2012, maar dat was wel midden in de zomer, dus ik wilde daar graag iets omheen bouwen.”

 

“Patronaat blijft gewoon een poppodium. Ik heb bij wijze van spreken liever dat de boel gesloopt wordt dan dat het zo’n nette boel wordt.”

 

Kruisbestuiving om vijf uur ’s nachts
Iedereen die weleens op Kliko is geweest, is bekend met de beruchte nachtprogrammering. “We zagen de tendens dat livemuziek steeds vroeger op de avond plaatsvond, dus hadden we ook zoiets van: dan gaan wij lekker tot zes uur ’s nachts door met bandjes. Iedereen zit er dan veel lekkerder in. Juist die interactie tussen bandjes en publiek is belangrijk en die is om vijf uur ’s nachts totaal anders dan acht uur ’s avonds”, zegt de programmeur. “En ook al zitten we in een relatief nieuwe pand, Patronaat blijft gewoon een poppodium. Ik heb bij wijze van spreken liever dat de boel gesloopt wordt dan dat het zo’n nette boel wordt.”

 

 

En dat afbreken van de tent gebeurt elk jaar met een divers gezelschap, zowel qua bands als publiek. “Het mooie van rock-‘n-roll is dat leeftijd helemaal geen reet uitmaakt. Je voelt je nooit jong of oud bij die shows, dat vind ik fijn en dat geeft ook een goede sfeer”, zegt Blijleve. “En dat spreekt aan. Ik zie ook weleens mensen die per ongeluk op zo’n avond belanden, helemaal niet van dat soort muziek houden en die helemaal uit hun dak gaan. Omdat het staat, omdat het raakt. Als je van die statische bandjes bent gewend en je ziet dan zo’n band op het podium stuiteren, dan sta je wel even met je mond open.”

Is het authentiek?
Elk jaar gaat Blijleve er weer voor zitten om een aantal zalen een dag lang te vullen. De selectie van de bands vanzelf tot stand. “De energie is het uitgangspunt en het moet ergens schuren. Dat hoeft dus niet per se gitaar, bas en drum te zijn. Ook niet voor het publiek, wat over het algemeen redelijk puristisch is. Verleden jaar hebben we bijvoorbeeld Los Pirañas, die zijn muziek baseert op cumbia (Colombiaanse muziek, red.) en dat ging echt beyond de verwachtingen. Ik vind het ook leuk om mensen te verrassen en vanuit verschillende muzikale paden samen te laten komen op zo’n festival.”

 

“La Muerte had een top drie aan Nederlandse festivals die de band wilde doen en daar zaten wij tussen. Dat is belooft wat voor de show”

 

Deze editie gaat het muzikaal van Cocaine Piss tot The Cavemen en New Bomb Turks, waarvan de laatste nogal bijzonder is, want de Amerikanen spelen niet vaak in Nederland en spelen zelfs een exclusieve show op Kliko Fest. “Ik zag toevallig dat de band bij Sjock Festival in België werd aangekondigd, dus toen ben ik daar direct op ingehaakt. Ben heel erg blij dat New Bomb Turks het tof vindt om hier te komen spelen”, zegt Blijleve. Hetzelfde geldt voor La Muerte, deze Belgen trekken ook niet vaak de grens over. “Zij hadden een top drie aan Nederlandse festivals die ze wilde doen en daar zaten wij tussen. Wij werden ook zelf gemaild door de band, dus dat belooft wat voor de show.”

 

 

Internationale selectie
Deze keer is de line-up vrij internationaal ingedeeld, toch ziet Blijleve dat het wel goed gaat met de Nederlandse scene. “Absoluut, kijk maar eens hoeveel Nederlandse bands in grote zalen spelen, dat is een lange tijd niet zo geweest. En wat betreft het klimaat, de wil om muziek te maken is er altijd, of er nu een goed popklimaat in een stad of regio is of niet”, vertelt Blijleve, die ook een kanttekening plaatst. “Alleen denk ik dat we in Nederland een dermate professioneel clubcircuit hebben opgezet, waardoor er eigenlijk voor nieuwe popbandjes minder mogelijkheden zijn om shows te spelen en in een stad een publiek op te bouwen. Als je in het begin veertig man trekt, dan is er bij veel podia geen plek voor je band. Dat vind ik wel een gevaarlijke ontwikkeling. Al is dat voor alternatieve bandjes wel anders, aangezien dat circuit groter is door kleinere zalen.”

 

 

Uiteraard kijkt de festivalchef uit naar alle shows, maar waar is hij nu nog nét even extra nieuwsgierig naar? “Sheesham & Lotus & Son, dat is wel echt een vreemde eend in de bijt en ik ben waanzinnig benieuwd hoe het publiek daarop reageert”, zegt Blijleve. “En Viagra Boys absoluut, wauw! Ik had wel verwacht dat er na Eurosonic meer met die band zou gebeuren, want dat is echt ijzersterk. Toen speelde de band voor The Moonlandingz in Vera, wat al te gek was, maar ik vond Viagra Boys zelfs nog een tikkie beter om eerlijk te zijn. Ik werd helemaal meegezogen in die show, met die rare saxofonist en die gekke zanger met z’n attitude. Dat worden wel de spannende momenten voor mij denk ik.”

 

 

Intieme DJ-ruimte
Naast een hoop bezienswaardigheden op het podium, is er ook dit jaar in de rest van het Patronaat weer genoeg te doen. “We hebben altijd platenstands, merch en uiteraard kun je lekker eten en zo. Maar dit jaar wil ik ook weer iets nieuws doen en een soort intieme dansvloer gaan maken. Een kleine ruimte (voor het idee: iets groter dan een forse kleedkamer, red.) waar continu DJ’s staan te draaien. Dat vond ik nog weleens een gemis op oude edities, waar het puur bandjeshoppen was. Zoiets gaat wel voor een goede afwisseling zorgen denk ik”, vertelt de organisator.

Afwisseling en energie zijn de kernwoorden van het Kliko. “Wat het festival maakt, is uiteindelijk de interactie tussen het publiek, het gebouw en de bandjes. Als die energie eenmaal in elkaar overloopt en alles begint elkaar te versterken, dan gaat het los”‘, zegt Blijleve glunderend.

 

WEBSITE KLIKO FEST | FACEBOOK-EVENT | TICKETS