Interview

Interview 200 By The Sea: “De gemeente streeft ernaar om Scheveningen festivalstad nummer één te maken”


25 september 2018

200 By The Sea
27 t/m 30 september

 

Scheveningen: wat ooit tot een van de beroemdste badplaatsen ter wereld behoorde, werd een beetje een grijs betonnen gebied. Sinds een aantal jaar probeert de gemeente daar wat aan te doen. Op verschillende vlakken wordt er aan gewerkt om het gebied nieuw leven in te blazen. Onderdeel daarvan is Feest aan Zee, een project van de gemeente om tweehonderd jaar Scheveningen te vieren.

Lesley van Warendorff (30) bedacht met zijn compagnon Alexander Serban een plan om dat een mooie invulling te kunnen geven, 200 By The Sea: tweehonderd acts om het tweehonderdjarige bestaan van het voormalige vissersdorp te vieren. Wij waren benieuwd naar dit nieuwe festival en belden met Lesley om meer te weten te komen.

Hoe is het idee voor het festival ontstaan?
“Zoals zoveel ideeën ontstaan, ontstond deze in de kroeg. We waren aan het nadenken over wat voor leuke ideeën we konden verzinnen voor tweehonderd jaar Scheveningen. Het is een feestjaar en daarom kwam er de mogelijkheid om het te organiseren, indien er een goed idee is voor de viering van dat feit. Dat gaat via Feest aan Zee. We hadden heel veel ideeën en dit was degene die er het meest bovenuit stak. Als je dan zo’n idee hebt, moet je dat idee en dan natuurlijk gaan uitvoeren.

De uitvoering was een hele klus. Toen ik er aan begon, dacht ik ook van: ‘oh, nu wordt het wel heel officieel en nu moet het ook echt gaan gebeuren’. Ik begon eerst te kijken binnen mijn eigen netwerk. Ik keek naar welke artiesten ik zelf eerder had geboekt en die dat mogelijk ook heel gaaf zouden vinden. Ik ben veel boekers gaan bellen en mailen. Ondanks de grote opgave, ging de uitvoering eigenlijk wel prima.”

 

“Talentontwikkeling vind ik een hele belangrijke, waar we kunnen willen we acts dat stapje aanbieden”

 

Je bent zelf met je stichting Popagenda Scheveningen bezig met het organiseren en promoten van acts uit de regio. Heeft dat invloed gehad op het festival?
“Zeker! We hebben ook een talentstage op het festival, waarbij acts van talentontwikkelingsprojecten als Ready To Play, Urban en Your Stage een kans krijgen om zich te presenteren en te profileren. Het is belangrijk dat dat talent de plek krijgt om zich op die manier misschien wel te ontwikkelen tot een professional.

Ik ben eigenlijk met Alexander Serban deze stichting begonnen met het idee: er is geen platform in Scheveningen voor talent in de stad. Er is geen agenda. Daarom begonnen we Hipfest te organiseren vanaf 2014. Ik had dat idee al heel lang in mijn hoofd en toen heb ik Alex erbij gevraagd om het uit te gaan voeren, want zoiets kun je niet alleen. Die eerste editie was zo’n succes dat de vraag vanuit kroegen ook kwam of we ze konden helpen met programmeren en toen zijn we op het idee gekomen om een platform te creëren waarmee we livemuziek promoten. Alles met liefde voor de muziek uiteraard. Talentontwikkeling vind ik een hele belangrijke, waar we kunnen willen we acts dat stapje aanbieden.”

Al jaren probeert de gemeente Den Haag Scheveningen meer te laten bruisen. Is dit een van de pogingen daartoe?
“Ja, dat denk ik wel. Ik denk dat dat heel belangrijk is. Toen ik begon met Hipfest zag ik de mogelijkheden binnen Scheveningen, maar er gebeurde gewoon ook vrijwel niets. Ik merk ook wel dat Scheveningen steeds positiever in het nieuws is en dat er steeds meer te beleven is. Die scene was echt op sterven na dood en die is weer langzaam aan het opbloeien. De gemeente streeft daar ook enorm naar. Ze willen zelfs festivalstad nummer één worden.”

 

“Als rocker word je ook op je wenken bedient, weet ik als groot rockliefhebber”

 

Jullie hebben een vijftal aan locaties waar alles plaats gaat vinden, waaronder het legendarische Kurhaus, een hotel met een flinke popgeschiedenis. Zo vond het eerste concert van The Rolling Stones er plaats en traden grootheden als Edith Piaf en Paul Whiteman er op. Vertel eens wat er zo gaaf is aan de locaties van het festival.
“Ze hebben allemaal hun eigen karakter. Het Kurhaus is zo’n verschrikkelijk mooi gebouw van binnen en van buiten. Dat is gewoon kunst. Over kunst gesproken, See Lab is ook een toffe locatie waar allerlei kunstenaars zitten. Dat is de plek waar het allemaal is begonnen, dat is de oudste locatie.”

Hoe moeten mensen kiezen uit zo’n groot aantal namen?
“Je kunt je gewoon laten verrassen. Ik denk niet dat het mogelijk is álles te zien. Ik denk dat je elke act dan vijf minuten zou kunnen zien en dan zou je dat misschien kunnen redden. Je kan gewoon een ruimte binnenlopen en je weet niet wat er gaat gebeuren. Ik denk ook wel dat je een goede route kunt kiezen als je dat echt wilt. Als je alleen rock wilt zien, kun je alleen rock kiezen. Als je hiphop wilt zien, kies je hiphop. Als rocker word je ook op je wenken bedient, weet ik als groot rockliefhebber.”

Waarom zouden mensen naar jullie festival komen?
“Er is heel veel te zien. We hebben gave headliners. Ik noem De Kraaien, Indian Askin, Kees van Hondt, Ronnie Flex & Deuxperience. Voor iedereen is er wel wat. Er staan wat mindere goden, maar er staan ook een aantal potentiële toppers tussen waar je in de toekomst meer van gaat horen.”


 

WEBSITE 200 BY THE SEA | FACEBOOK-EVENT | TICKETS