New Music

In première: het absurdisme van social media staat centraal in Frank Valenza zijn nieuwe clip Seventeen


21 maart 2018

De Italiaans/Nederlandse muzikant Giuseppe Valenza houden we al langer in de gaten met zijn muzikale project Frank Valenza. Een frisse en actuele band die in lekker tempo nieuwe songs opneemt, veel speelt en steeds meer naam begint te maken. Vandaag mogen wij de nieuwe video bij het nummer Seventeen in première brengen, een nummer waarin de nepheid van social media op de korrel wordt genomen.

De band is allesbehalve een onbekende op onze redactie, zo ging bij ons een jaar geleden de single This Is Not For You in première en daarna nog de video bij het nummer Worn. De nieuwe single is afkomstig van de vorige week uitgekomen EP Daze via Dox Records. Het is indiepop in optima forma: goede melodieën, een smetteloze sound, quirky instrumenten links en rechts en met stiekem toch een diepere laag. De single Seventeen gaat namelijk over onze fascinatie met social media en hoe velen een marketeer van hun eigen leven zijn geworden. We stelden frontman Giuseppe er een aantal vragen over.

Hallo Giuseppe! Vertel eens aan ons: hoe ontstond het idee voor de nieuwe video?
“Het idee kwam van Adriaan van Subliminar Films, die de clip ook heeft gedirigeerd en gemonteerd. Adriaan en ik hebben veel gepraat over deze plaat, met name over de ‘raarheid’ van social media en wat we daarop allemaal doen. Beiden delen we hetzelfde punt: alles en iedereen doet cool en het ziet eruit alsof we allemaal een fantastisch leven hebben, terwijl we eigenlijk kunstmatig, geredigeerd stukje van onszelf laten zien. We zijn allemaal een soort marketeers van ons eigen persona geworden. Absurd. Alles wat we delen op social media is fictie, maar we focussen onszelf er wel op, we maken het zeer relevant. Het heeft zoveel tijd overgenomen van onze eigen levens.”

Daarom wilden we een video maken over hoe grappig en stom het is als we onze real life version op Instagram zouden zetten. Simpelweg om te laten zien hoe ridicuul het is, het ‘gevolgd’ worden en dat je jezelf promoot, wat je ook doet in het leven. Er is geen ruimte voor falen, voor pijn, we glimlachen allemaal en genieten van het leven. Terwijl we allemaal weten dat het leven buiten ons scherm compleet ander is.”

Hoe is de video tot stand gekomen?
“Een hoop mensen hebben meegaan aan de videosessie, die we op hebben genomen in Kytopia. Vrienden van mij en mensen die mij hebben gesteund bij alles wat ik doe als muzikant.”

Wat zijn de plannen voor de komende tijd?
“We doen een aantal zeer mooie clubshows in Nederland tot en met mei, waar onze boeker Randy hard aan heeft gewerkt met ons. In de zomer spelen we op een aantal festivals en we zijn nog bezig om uiteraard meer festivals te kunnen spelen. Voor het najaar willen we graag een rits shows gaan spelen met een aantal andere bands die we persoonlijk kennen en tof vinden. En in de tussentijd ben ik weer met nieuwe nummers bezig!”