New Music

In première: de nieuwe single Crusher van Aestrid, het toneel van een reeks terugkerende gewelddadige nachtmerries


14 januari 2019

Aestrid gaat dit jaar zijn vijftienjarige(!) jubileum vieren met het nieuwe en in Canada opgenomen album A LAKE INSIDE. Wij mogen vandaag een nieuwe single releasen van de Utrechtse postrockers, die klaar zijn voor een nieuw avontuur.

Bo Menning, Jurriaan Sielcken en Ray Murphy vormen het drietal achter Aestrid en tourden door de jaren heen door heel Europa, het Verenigd Koninkrijk en Canada. De band heeft een ongekende hoeveelheid ervaring, maar gaat allesbehalve routineus aan het werk. Achterover hangen met de voeten op de versterkers zit er niet bij, de band duwt zichzelf altijd verder en dan nóg net ietsje verder. Zoals dat eerder te horen was op de Suuns-achtige en eerste single van de nieuwe plaat I Dream Of You And Me.

Waar Aestrid live en op plaat regelmatig lekker uit de bocht vliegt met opstijgende postrock, horen we op de nieuwe single Crusher de ingetogen en meer ambient-kant van de band. Het laat maar weer eens zien wat je allemaal kunt met een akoestische gitaar, wat lichte soundscapes en een mooie tekst. De krakende akkoorden en kwetsbare vocalen van frontman Bo Menning zijn schitterend intiem opgenomen en lijken zo nu en dan aangenaam te verdwalen in de onheilspellende noise die uit een donker woud komt zetten.

Om meer te weten over Aestrid, waar de band allemaal mee bezig is en wat de heren dit jaar van plan zijn, legden we ze een aantal vragen voor.

Vertel eens: waar is Aestrid de laatste tijd allemaal mee bezig geweest?
“In 2018 legden we de laatste hand aan ons nieuwe album A LAKE INSIDE. We deden tours in Duitsland en Canada en deden voor het eerst mee aan de Popronde.”

Kunnen jullie ons iets meer vertellen over het schrijf- en opnameproces van het nieuwe werk?
“Na de release van onze vorige plaat Silver in 2016, wisten we niet goed wat de volgende stap zou worden, alles lag open. Er stonden geen shows meer in Nederland gepland en er waren genoeg beginselen voor nieuwe liedjes. Een volgende tour in Canada kwam dichterbij met flink wat off days, zodoende besloten we een vier-sporen cassetterecorder en wat microfoons mee te nemen. We wilden iets gaan opnemen, maar we wisten nog niet wat.”

“Als we in Canada zijn opereren we veelal vanuit Kingston, Ontario. Een goede vriend van ons woont daar en is tevens onze chauffeur, backliner en geluidstechnicus. Eenmaal aangekomen keken we of het mogelijk was om een opname-setup te bouwen in zijn kelder. Vervolgens hebben we alle bruikbare spullen die we konden vinden op een hoop gegooid en de ruimte tot een studio omgebouwd. Het gevoel en idee van de songs die Bo wilde opnemen strookte niet met het speciale gevoel dat overheerst als we in Canada zijn. Dus vanaf dag één lieten we alles los. We besloten ons alleen door het moment en toevalligheden te laten leiden in het schrijven en het spelen.”

“Iedere ochtend begonnen we vanaf nul. Bo begon te spelen, een melodie of wat akkoorden. En dan muziek maken, de neuzen dezelfde kant op qua gevoel en sound. Halverwege de dag was er dan dat momentum, we drukten op record en rond middernacht stond alles inclusief vocals op tape. Het voelde heel natuurlijk en goed.”

“Dit hebben we tussen de tour door zo’n zeven keer kunnen doen. Uiteindelijk namen we iets mee terug naar Nederland waarvan we nog niet wisten wat het betekende. Dat het de volgende stap voor ons was, was zeker. Het resultaat is album nummer zes geworden: A LAKE INSIDE.”

Is er een overkoepelend thema dat boven het nieuwe werk hangt en zo ja: wat is dat?
“Een overkoepelend thema is niet helder aanwezig. Waarom niet helder? Er zit altijd een hoop reflectie in de teksten van Aestrid. Vaak is het voor Bo nog niet duidelijk waar een tekst over gaat tijdens het schrijven en opnemen. Het beeld wordt duidelijker naarmate het vaker gezongen en gespeeld wordt.”

Bo Menning: “Het is een vorm van therapie, een mechanisme dat ik niet anders ken sinds ik gitaar begon te spelen als dertienjarige jongen. Het is een constante zoektocht. Dit stopt niet, er is geen eindstation, een gevoel van altijd onderweg zijn. Het ene moment weet je ongeveer waar je bent, het volgende moment ben je compleet verdwaald. Veel heeft te maken met de gevolgen van langdurige depressie en posttraumatische stressstoornissen.”

“Ik sta ermee op en ga ermee naar bed. Je probeert jezelf te vinden in de spiegel, maar het beeld blijft vaag en om je heen erg mistig. Het omarmen van dat gevoel dat je altijd onderweg bent, beschrijft dit album het beste.”

Over de single: waar gaat deze over voor jullie?
Bo Menning: “Crusher is het toneel van een reeks terugkerende gewelddadige nachtmerries die ik had. De dromen kwamen nacht na nacht terug en waren vaak zo gewelddadig dat ik niet meer durfde te gaan slapen. Crusher is de plek ergens tussen die dromen en deze wereld. Een schimmig gebied dat lijkt op het hier en nu, maar het niet is. De omgeving en het huis waarin ik ben opgegroeid, was een plek waar een constante dreiging hing door huiselijk geweld. Mijn beste vrienden van toen groeiden op in gelijke omstandigheden. We begrepen elkaar en waren niet bang om er over te praten. De dromen zijn er af en toe nog wel, de herinneringen blijven voor altijd. Nu heeft het een plek door Crusher.”

Hoe kwam het idee voor de videoclip tot stand?
“Tijdens de laatste tour troffen we onszelf op een vrije ochtend aan in een huisje bij een bevroren meer, zonder wifi, een DVD-speler en heel veel slechte films. Hét moment om een videoclip te gaan schieten.”

Hoe gaan jullie 2019 aanpakken, wat staat er allemaal op het programma?
“A LAKE INSIDE zal het daglicht zien met op 7 maart de presentatie ervan in het Utrechtse dB’s. Er druppelen momenteel wat Nederlandse data binnen rondom de release van de plaat. Daarna door naar Duitsland voor een korte tour waar momenteel aan gewerkt wordt.”

“In juni willen we weer naar Canada, terug naar Ontario en Quebec. We hebben inmiddels de juiste ingangen gevonden om wat verder naar het oosten te gaan, we weten nog niet hoe ver precies, Canada is zo groot. Misschien duiken we daarna wel weer de studio in. Het gevoel van altijd onderweg zijn, zal in 2019 vast ook overheersen.”