TDI Tipt

Hoe Death Cab For Cutie ‘mooi oud’ is geworden door nieuwe perspectieven te blijven onderzoeken


23 januari 2019

Death Cab For Cutie
Dinsdag 5 februari

Het leven verandert en tegelijkertijd blijf je hetzelfde. Dat geldt ook voor de Amerikanen van Death Cab For Cutie, de band die in 1998 zijn eerste album Something About Airplanes uitbracht en in 2018 zijn negende: Thank You For Today. Vol liedjes over wendingen, een plaat die we onder de loep nemen.

Ga je naar de show? Dan zien we je daar! The Daily Indie DJ Team is persoonlijk van de partij om de avond te omlijsten met nieuwe muziek.

De band rond frontman Ben Gibbard loopt al even mee en komt op 5 februari naar TivoliVredenburg voor een prachtige bloemlezing van de lange carrière, met de plaat Thank You For Today als rode draad. Wij duiken dieper in het nieuwe album, dat een omslagpunt voor de band is. Zoals Gibbard tegen DIY Mag vertelt: “For me specifically, this is a real pivotal album for us; I think, in some ways, it’s really determining the future of the band.”

Foto: Lee Hazel

Nieuwe invloeden
Ten eerste omdat de gitarist Chris Walla er na de laatste plaat Kintsugi (2015) ermee op besloot te houden. Een vaste waarde in de groep sinds 1997 die wegvalt: hoe vang je zoiets op? Aan de andere kant vertelt Gibbard in meerdere interviews over de moeilijk relatie was die hij met de gitarist had. In een interview met The Independent vertelt hij er het volgende over: “I guarantee you that a lot of these songs would not have ended up the way they did if Chris was still in the band. They might not have been recorded at all. Not having him as a part of the process was very freeing.”

Het is tijd voor nieuwe invloeden in de band. Vervanging werd gevonden in Dave Depper, die in 2017 een goed ontvangen solo-album uitbracht. En ook Zac Rae wordt erbij gehaald, een bijzonder ervaren muzikant die achter de schermen werkte met een rits aan artiesten Lana Del Rey, Childish Gambino, Leonard Cohen, (Sandy) Alex G en Damien Rice.

Nieuwe lucht in de band
Zoals dat vaker gebeurt als er nieuwe en enthousiaste mensen in je leven komen, heeft de toevoeging van dit duo duidelijk lucht in de geest van de band geblazen. Gibbard vertelt erover aan iedereen die het wilt horen, maar je voelt het ook op het nieuwe album: de band heeft het simpelweg naar zijn zin gehad om aan nieuw materiaal te werken. In een interview met DIY Mag vertelt de frontman: “The atmosphere was really creative and we were having a good time, but also being brutally honest. Having some new people in the band means that there’s no history of grudges.”

Het nieuwe werk is fris, het waait en blaast. De band heeft nog steeds een patent op die vederlichte muziek die lijkt op te lossen in de lucht, maar waarvan het fijnstof zich des te dieper in je lichaam nestelt. Zoals The Guardian het laatste album mooi omschrijft: ‘The melodies are gorgeous, never overdone but always foregrounded: you would get almost nothing from the individual elements, from the bass, the guitar, the keyboards and the voice, but they add up to much more than the sum of their parts.’

Politieke plaat(?)
Hoewel Gibbard met Million Dollar Loan de allereerste song schreef voor de muzikale anti-Trump-campagne 30 Songs, 30 Days en hij zich geprikkeld voelde om een politiek album te maken, is hij blij dat hij er toch vanaf heeft gezien. In The Independent: “A lot of the records that are coming out now were written in late 2016 or early 2017, and I’m finding that a lot of them are poorly written political albums: everybody feels the need to chime in, lest they be accused of not caring enough, or of not having an opinion.”

Nieuwe perspectieven
Ook al schrijft Death Cab For Cutie dus niet onwijs politiek, de band is nog steeds relevant, met name omdat het nooit te veel naar achteren heeft gekeken en elk album en avontuur met een lege pagina begint. Gibbard legt zijn ziel bloot in zijn liedjes en samen met zijn oeuvre onderga je al zijn veranderingen, verlies, scheidingen en nieuwe perspectieven op het leven. ‘To call it ‘soul-searching’ is maybe a little dramatic, but I think I’ve been trying to tap into what it is about this band that really works”, vertelt hij tegen Flood Magazine over het laatste werk, maar dat kan voor alle albums gelden.

Julien Baker schreef voor The Talkhouse een recensie over de laatste plaat van zijn band: ‘Thank You For Today is also as much a lyrical depiction of one’s position in time as a sonic exhibition of the band’s stylistic maturation. The record achieves a mastery of the simple, opts for frankness rather than obscurity‘, schrijft Baker. ‘It is a requiem for something lost, but it is also a benediction, sending us cautiously but graciously forth as we are ushered every moment into a new present where we must negotiate our place in the gap between what was and what is.’

‘Thank you for today’
Zo is de band in 2019 ‘mooi oud geworden’, maar absoluut niet verouderd. Met het vroegere werk dat de tand des tijds heeft doorstaan en een muzikale ervaring en broederschap om ‘u’ tegen te zeggen, is Death Cab For Cutie een dankbare band die zich niet gek laat maken door de wereld. Een ander voorbeeld daarvan is het gigantische succes van The Postal Service, de band van Gibbard en Jimmy Tamborello die alleen het album Give Up (2003) uitbrachten, er honderdduizenden van verkochten en zich nooit hebben laten verleiden om een tweede te maken. Dat was nooit de bedoeling.

De albumtitel van de laatste Death Cab For Cutie benadrukt het huidige gevoel en de stemming van de band, zo schudde de opnemende ploeg elkaar dagelijks de hand en bedankten ze elkaar voor weer een mooie dag werk in de studio: ‘Thank you for today‘.

Over nederigheid en jezelf blijven, vertelde Gibbard later tegen UPROXX: “I still feel that way and I think that’s a large part of why people have stuck with us, whether we’ve made good albums or great albums or bad albums. I pride myself and I think we all pride ourselves in being true to who we are as human beings throughout the process. We’ve made mistakes along the way — personally, musically, and otherwise — but at the end of the day, it’s really important to me that I’m as much the same person on stage as I am off the stage.”

Op 5 februari kun je het resultaat met eigen ogen aanschouwen in TivoliVredenburg.


WEBSITE TIVOLIVREDENBURG | FACEBOOK-EVENT | TICKETS