Feature

FLOWERS neemt album op tijdens een hittegolf: een verslag van de band zijn studiodagen in Denemarken


21 augustus 2018

Amsterdams doom-duo FLOWERS vertrok bepakt en bezakt naar Denemarken om daar zijn album DOOM CITY op te nemen. Dat deden ze met Rasmus Bredvig, die in Aarhus de studio Tapetown oprichtte, waar hij toegewijd werkt aan het opnemen van platen en live-sessies van alternatieve bands vanuit heel Europa. Van hun dagen in de studio schreven de dames van FLOWERS voor ons een studioverslag.

Foto: Dennis Duinhouwer

Met een volgeladen Opel Agila vertrekken we half augustus uit snikheet Nederland richting Aarhus, Denemarken. Tijdens de tien uur durende rit ervaren we flashbacks naar onze roadtrip door het droge Californië van twee jaar geleden, die inspiratie gaf voor onze eerste zelfgetitelde EP. Langs de wegen zien we nu ook hier bruin gras en gele velden: Noord-Europa is uitgedroogd.

Aangekomen in Aarhus worden we verwelkomd door Rasmus Bredvig, oprichter van Tapetown Studio, frontman van Captain Casanova en de producer van ons album DOOM CITY.

DOOM CITY gaat over een futuristische industriële stad, midden in de woestijn, die op instorten staat. Elk nummer bezingt verschillende facetten van die stad en de mensen die er wonen. Dat we deze nummers in de warmte en met ventilators in elke hoek gaan opnemen, past eigenlijk wel goed.

Rasmus merkt tijdens het opbouwen op dat hij in tijden niet zoveel microfoons heeft neergezet, wat frappant is aangezien we een duo zijn. Juju’s drumstel is dan ook uitgegroeid tot een monster, met een enorme rack tom, een scala aan cimbalen en een tweede floortom.

Ter voorbereiding op deze opnames, hebben we in de weken voorafgaand iedere dag gespeeld. Het vele repeteren in combinatie met de dikke snaren op Juanita’s gitaar en een oude blessure, werpt al snel een kleine donderwolk op onze opnames. Juanita’s linkerhand wil niet meer.

Radmus, redder in nood en niet onbekend met vergelijkbare gitaristen-euvels, zet een fauteuil neer tussen de twee enorme gitaarversterkers (‘the grand chair of doom‘) en geeft Juanita twee rode meridiaankogels, één van de drie overgebleven schatten uit de Ming-dynastie. De rest van de week horen we tussen de takes door de kogels klinken

Tapetown is uitgerust met alles wat een muzikant zich maar kan wensen om zo goed mogelijk te spelen. Het is een fijne en lichte studio met allerlei versterkers en instrumenten. Rasmus heeft de studio op zo’n manier ingericht dat de ruimte aanvoelt als een repetitieruimte. Achter het alom bekende raampje waar de enigineer zit om je, dan wel goedkeurende, dan wel afkeurende blikken toe te werpen na de zoveelste take, hangt bij Rasmus een rolgordijn. Geen blikken na iedere take, Rasmus laat alles lopen en we spelen zoveel takes als we willen, zonder onderbrekingen.

Tussen het opnemen en het mixen door, nemen we een aantal dagen rust. Een goed moment om de Deense kust te verkennen. De tijd gebruiken we om afstand te nemen van waar we een week keihard aan hebben gewerkt, zodat we met frisse oren kunnen gaan afmixen.

Voor het eerst de pre-mix luisteren is even wennen: klinkt dit wel zoals we willen? Gelukkig kunnen we tijdens het mixen nog aan van alles sleutelen om de nummers en het verloop van het album te perfectioneren. Rasmus wil, net als wij, daarvoor tot het uiterste gaan. DOOM CITY moet een ervaring worden die je niet snel zult vergeten: een ode aan het einde van de samenleving zoals we hem nu kennen.

DOOM CITY wordt begin 2019 uitgebracht. De release wordt gecombineerd met een Europese tour. Komend september brengt FLOWERS een nieuwe videoclip uit bij het nummer Fish, één van de nummers van de eerder dit jaar uitgebrachte EP bij Subroutine Records. FLOWERS live zien? Dat kan tijdens Popronde. Check voor meer informatie over shows en updates de website: www.flowersofficial.com