Interview

Beweeglijk, bedachtzaam: de onverwachte techno van Rowine zet je hoofd open


8 oktober 2018

Popronde Utrecht
11 oktober 2018

De Popronde is in volle gang en in diverse steden vind je dit jaar een The Daily Indie-podium, waar je de acts ziet spelen waarvan wij vinden dat ze wel wat meer in de schijnwerpers mogen staan. We zetten aanstaande donderdag tijdens Popronde Utrecht kamp op bij onze vrienden van Swordfish & Friend. Daar hebben we een prachtig, minimalistisch-elektronisch programma voor je, met JSSY, Orphax en Rowine. We maakten kennis met die laatste.

Er wordt geschreven over haar minimalistische techno, meeslepende beats, melancholische sound. Diepe bassen. Momenteel schiet en schudt Rowines debuut Jade door de woonkamer, tegelijk gorgelt de afwasmachine, een kleuter rammelt op een driewieler langs het huis: de muziek van Rowine absorbeert het allemaal, alsof het allemaal hoort. Ik heb een halve gedachte over de gelijkwaardigheid van geluid, totdat er een beat valt. Opdat er niet alleen maar domweg gemijmerd wordt.

Rowine de Kok vertegenwoordigd met haar voornaam de meer ongrijpbare elektronica deze Popronde. Er mag gedanst worden, er mag nagedacht worden, er mag geluisterd worden en zo nodig kun je zelfs het huiselijk leven erin kwijt. Muziek als een Zwitsers zakmes. Je vraagt je af waar zoiets begint.

Waar is het begonnen?
“Het was in 2012 – in de laatste maanden van mijn studie documentairefotografie (aan de Koninklijke Academie Beeldende Kunsten in Den Haag, red.) heb ik steeds vaker de gedachte om iets met geluid te gaan doen. Tijdens de studie luisterde ik veel elektronische muziek, vooral de wat minder commerciële vormen van techno en house. Ik vroeg me af: ‘kan ik nog dieper duiken in de muziek die ik zo vet vind? Wat nu als ik het zelf ga maken? Lukt het me dan nog meer om ‘heel’ te worden met het geluid? Ik ging het onderzoeken, toen ben ik begonnen met maken. Je kunt het techno noemen, maar niet op de manier die je verwacht.”

Je maakt opvallend (veel) gebruik van field recordings in je muziek. Waar komt die interesse vandaan?
“Wat ik leuk vind aan het gebruik van field recordings heeft alles te maken met geluiden van alledag – geluiden die me opvallen, inspireren of irriteren. Laatst reed er een stoet van zo’n zestig demonstrerende, toeterende vrachtwagens door de straat. Het klonk als een orkest, onbedoeld natuurlijk. Het opnemen van een geluid is een herinnering van een moment, als een foto van geluid. Mijn opnameapparaatje is een soort camera.”

Wat kunnen we tijdens de Popronde van je verwachten?
“Je kunt een elektronische, dansbare, toegankelijke en toch experimentele set verwachten.”

Waar het één begint en het ander eindigt: je krijgt er de vinger niet goed achter. Dan: dwars door de drone van Eden hoor ik ineens een vrouwenstem; ze fluistert zo zacht dat ik onmogelijk kan verstaan wat ze zegt (praat ze met iemand, is ze aan de telefoon, maakt ze een verbale aantekening voor zichzelf). De herkenning van een mensenstem maakt me wakker, alert.