Feature

Betekent Brexit het einde van Britse indiebands in Europa?


8 februari 2017

Op 23 juni 2016 vindt in Groot-Brittannië het referendum plaats of de Britten de Europese Unie willen verlaten (Brexit) of bij de EU willen blijven. Dertig miljoen mensen gaan de deur uit om te stemmen en 51,9% stemt voor een Brexit. Als gevolg van deze uitslag is het pond flink in waarde gedaald en is er een grote onzekerheid over welke invloed het heeft op de economie. Nu blijkt dat deze gebeurtenis werkelijkheid is, zijn er veel discussies ontstaan over wat Brexit eigenlijk betekent en wat de gevolgen kunnen zijn. Ook voor de muziekindustrie.

Britse artiesten zijn over het algemeen geschokt en proberen dapper over te komen, maar vrezen het ergste. Zij zijn bang dat het lastiger wordt om te touren en dat de kosten zullen stijgen. Damon Albarn, zanger van Blur en Gorillaz, uit zijn mening op Glastonbury: “To my mind, democracy has failed us, because we were ill-informed”. Verder tweet Liam Gallagher: “Stop the world im [sic] getting off LG x”. Als grote liefhebber van Britse indie-muziek en iemand die graag naar shows gaat, maak ik mij eveneens zorgen over de gevolgen van Brexit. Zullen Britse artiesten nog gemakkelijk door Europa kunnen touren? Zal ik mijn favoriete artiesten nog live kunnen zien?

 

Hard Brexit
Op 17 januari 2017 houdt Theresa May, premier van Groot-Brittannië, een speech over de eerste Brexit-plannen. Hierin vertelt zij dat Groot-Brittannië de EU’s four freedoms niet zal accepteren. Deze vrijheden zijn er om vrij te kunnen handelen op de Europese interne markt. Voor de Britse muziekindustrie zijn deze vrijheden van belang om te kunnen werken, verblijven en exporteren in Europa. May wil dat Groot-Brittannië uit de EU en de Europese interne markt stapt, deze vergaande stap wordt een Hard Brexit genoemd. Op 1 februari 2017 heeft het parlement besloten om May hierin te steunen en nog voor 31 maart artikel 50 in te voeren. Dit artikel start het proces van het verlaten van de EU. In totaal stemmen 498 parlementsleden voor het artikel, 114 tegen. Een dag later is de White Paper gepubliceerd, waar de beloofde plannen voor een harde Brexit in staan. Binnen twee jaar tijd wil May dat Groot-Brittannië uit de EU is gestapt. Een harde Brexit zorgt ervoor dat Groot-Brittannië volledige controle krijgt over zijn grenzen en het toepassen van wetten op zijn eigen grondgebied. Dit betekent dat er grote veranderingen plaats gaan vinden, bijvoorbeeld op het gebied van import en export. Er zullen bijvoorbeeld nieuwe handelsovereenkomsten moeten worden gesloten met alle handelspartners. Een mogelijkheid is handelen onder de regels en tarieven van de World Trade Organization. Guy Verhofstadt, voorzitter van de liberaal-democratische fractie in het Europees Parlement., zegt echter dat het onmogelijk is om een nieuwe handelsovereenkomst te sluiten voor 2019 en laat weten dat de onderlinge verhoudingen na Brexit anders zullen zijn.

 

Lauren Mayberry (CHVRCHES): “I think the nature of touring is going to change massively.”

 

Het Britse belang in Europa
Europa is belangrijk voor de Britse muziekmarkt. Vorig jaar verkochten Britse artiesten zeventien procent van hun albums in de zes grootste Europese markten na Groot-Brittannië, namelijk in Duitsland, Frankrijk, Zweden, Italië, Spanje en Nederland. Aan de andere kant bestaat zo’n 33,4% van de Nederlandse muziekmarkt uit Britse muziek. Niet alleen voor fysieke producten, ook als Groot-Brittannië geen toegang meer heeft tot de Europese interne markt, zullen zij geen gebruik meer kunnen maken van free movement in Europa. Mogelijk zullen er dan voor tours twee dure betalingen plaats moeten vinden: individuele visa om een EU-land binnen te mogen en het introduceren van ‘the carnet’ (een document met alle details van elk stuk apparatuur). Het laatste voorkomt dat belasting wordt ontweken bij import en export van producten. Dit zijn aanzienlijke belemmeringen voor een Britse artiest die gemakkelijk wil kunnen touren door Europa, want dit kost al snel tussen de duizend en tweeduizend pond. Dit geldt ook andersom: het zal ook niet eenvoudig zijn voor een Europese artiest om te touren in Groot-Brittannië. Vooral voor kleinere artiesten kan het voor problemen gaan zorgen, aangezien de kosten hoger uit kunnen vallen dan nu het geval is. Maar ook voor de grote artiest die meer crew meeneemt op tour, brengt dit natuurlijk meer kosten met zich mee. Brexit zal daardoor dus invloed kunnen hebben op de live-industrie zoals we die kennen. Lauren Mayberry, de zangeres van CHVRCHES, zegt over het touren: “I think the nature of touring is going to change massively. The summer we’re looking at right now is just hopping from country to country within Europe and in order to do that when we’re not part of the European Union, we would presumably need to go to a different embassy for every different country and apply for a visa for us and everybody in our crew”. Haar bandlid Martin Doherty vertelt: “We also employ mainland Europeans within our crew, and they will struggle to get work permits and continue under the employ of our band. It’s all very complicated.”

 

Damon Albarn (Blur, Gorillaz): “To my mind, democracy has failed us, because we were ill-informed”

 

Moeilijker om door te kunnen breken
Colin Schaverien van het Londense Prolifica Management (die het management doen van onder andere Two Door Cinema Club en Circa Waves) geeft aan dat het voor Britse artiesten ook moeilijker zal worden om door te kunnen breken in Europa. Dit zal door Brexit nog meer tijd en geld kosten volgens hem. “That’s highly time-prohibitive and cost-prohibitive, and for new artists trying to break those territories, it might be the difference between being able to afford to tour or not.” Bovendien zal het pond zoveel in waarde dalen dat de eventuele winst een stuk lager uitvalt. Daarnaast zal vliegen ook een stuk minder aantrekkelijk zijn omdat vluchten duurder worden en artiesten met hun crews vertraagd worden door strengere grenscontroles. Deze vertraging past niet in de strakke reisschema’s tijdens tournees. Tourmanager en geluidsman Bryony October vertelt tegen Pitchfork: “We’re talking total chaos, not to mention hours of time wasted, and a serious knock-on effect to the scheduling of back-to-back tour dates,” zegt hij. Als bands überhaupt een visum krijgen: “If we end up with the situation where UK artists need a Schengen visa to perform in the EU, it will be hugely detrimental to developing artists as Schengen rules require proof of funds, either in the form of travelers checks, or bank history,” zegt boeker Isla Angus tegen de website. “If promoters also need to be visa sponsors they could be far less willing to take a risk on artists.”

 

Morrissey: “As for Brexit, the result was magnificent.”

 

 

Het is niet zo erg als het lijkt
Het klinkt allemaal erg negatief. Echter zijn er mensen die er anders tegenaan kijken. Morrissey zegt bijvoorbeeld: “As for Brexit, the result was magnificent, but it is not accepted by the BBC or Sky News because they object to a public that cannot be hypnotised by BBC or Sky nonsense. These news teams are exactly the same as Fox and CNN in that they all depend on public stupidity in order to create their own myth of reality. Watch them at your peril”. Zou het daadwerkelijk overdreven worden in de media? Tevens blijven het parlement en de premier optimistisch over de situatie. Zoals May al zei: “No deal for Britian is better than a bad deal.”

 

Colin Roberts, Big Life Management (Bloc Party): “Are we gonna be at a point where they’ll have to start a fund to get people into Europe? What a fucking horrible idea that is.”

 

Kortom, tot nu toe wordt er veel gespeculeerd over de effecten van Brexit op de muziekindustrie en deze gespeculeerde effecten zijn met name negatief. Touren zou namelijk te veel geld gaan kosten, zeker voor beginnende bands en artiesten. Verder zouden de verwachte grenscontroles en papierwerk een hoop extra tijd en energie vergen. Uiteindelijk – als je even gaat doemdenken – zullen artiesten minder snel een fanbase opbouwen in Europa doordat zij minder live-shows spelen. Echter zitten er een paar hoopvolle reacties tussen, een voorbeeld daarvan is dat de media het allemaal overdrijft. Of misschien gaan mijn favoriete Britse artiesten wel emigreren naar het Europese vasteland. Of ik ze nog vaak live kan zien, blijft dus nog een twijfelgeval. Let’s see what happens.  

Dit soort verhalen blijven lezen bij The Daily Indie? Word dan lid en steun voor een tientje per jaar onze muziekjournalistiek!