ALBUM REVIEW: Amen Dunes – Love

20 mei 2014

De titel is prachtig eenvoudig en doeltreffend, de hoes is om te zoenen en de muziek is om nachtenlang bij weg te dromen. Het heeft even geduurd voor de opvolger van ‘Through Donkey Jaw’ af was, maar dat is ook wel begrijpelijk als je ‘Love’ luistert. Een diepe en intense plaat, waarop werd samengewerkt met leden van God Speed You! Black Emperor, Colin Stetson en Elias Bender Rønnenfelt van iceage.

De derde plaat van Damon McMahon, ook wel Amen Dunes, is angstig mooi. Als luisteraar ben je bijna bang om je er compleet in te verliezen. Alsof er iets heel erg fout zou kunnen gaan. Zo’n soort gevoel dat de allereerste luisterbeurt van The Velvet Underground ook geeft. Maar er is een moment dat je het weet: het komt goed. Je moet je er even overheen zetten, want pas vanaf dat moment gaat de mystieke en verborgen wereld voor je open.

En als je eenmaal door die poorten bent gekomen, wil je er nooit meer uit. Lead single Lonely Richard is daar een klinkend voorbeeld van. Met pieperige violen, doffe drums en een mesmerisende akoestische gitaar. Toen tweede single Lilac In Hand naar buiten kwam leek de tijd wel even stil te staan toen de play-knop in werd gedrukt. Een ongekende schoonheid van weelderige en lichte klanken, met een ongekend duistere ondertoon, drong het aangenaam geschrokken bewustzijn binnen. Starend naar de mysterieuze dame op de cover en de betoverende gitaarpartijen die zich stekelig mengen met de diabolische tonen uit de piano.

Overal gebeurt wel iets interessants op het album. Zo duwt opener White Child direct even het tempo en alle maten door elkaar heen, waardoor je meteen op scherp staat. McMahon haalt meer van dit soort streken uit, zoals op Sixteen, waar het rechter stereokanaal net een milliseconde later afgespeeld wordt dan het linkerkanaal. De zang duikt inmiddels van links naar rechts waardoor je hersenen helemaal troebel worden en je de weg een beetje kwijtraakt.

‘Love’ is een plaat om op je gemak de tijd voor te nemen. Met een goede koptelefoon, een leeg hoofd en een zacht glas whiskey. Meer heb je niet nodig voor een heerlijke avond.